V Edinburgh University Press vychází kniha redefinující portrét, spolueditorem je Tomáš Jirsa

Úterý 28. listopad 2023, 20:09

Dává v současné postdigitální éře nových médií a všudypřítomných algoritmů ještě smysl mluvit o portrétu jako kanonickém žánru identity a reprezentace? Při pohledu na umělecké experimenty 21. století stejně jako revizi starších zobrazovacích technik se ukazuje, že nazrál čas portrét redefinovat a vykročit od jeho tradiční představy coby podobizny lidského subjektu. A právě tímto neprobádaným směrem se vydává kolektivní monografie Reconfiguring the Portrait, kterou koeditoval Tomáš Jirsa a jež právě vyšla u prestižního vydavatelství Edinburgh University Press. Aktuálnost a relevanci tématu dokazuje účast světově proslulých kunsthistoriků (Georges Didi-Huberman, Sigrid Weigel), ale rovněž renomovaná jména autorů z oblasti teorie médií a gender studies (Susanna Paasonen), vizuální kultury (Andrea Pinotti) či filmové filozofie (Brian Price).

 

Kniha zkoumá portrét napříč širokou škálou médií a technologií zahrnující film, literaturu, fotografii či galerijní instalace pohyblivého obrazu, ale také videoklipy, deep fakes, algoritmické rozpoznávání tváře, videohry a VR rozhraní. Jednotlivé kapitoly demontují přetrvávající metafyzické a antropocentrické předpoklady zděděné z tradičního žánrového pojetí portrétu a místo něj nabízí koncept založený na kulturních technikách, v nichž je (lidský i nelidský) subjekt spoluutvářen technologiemi a specifickými mediálními konfiguracemi.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)