KDFS – Nárys výzkumných priorit a plánů

Prioritou i hlavním charakteristickým rysem výzkumu na KDFS je interdisciplinární přístup k médiím, audiovizuálním a performativním událostem i kulturním institucím. Většina odborných aktivit tak zahrnuje nejen pevně etablované obory filmových, divadelních, televizních a rozhlasových studií, ale také nově vznikající teoretické a analytické směry, zejména studia mediálního průmyslu a festivalů, performativní a taneční studia, filozofie médií, gender a queer studies, sound studies či etika nových médií. Katederní výzkum všech tří sekcí (Film; TV a rozhlas; Divadlo) se v posledních několika letech razantně přesunul od tradičních médií, divadelních inscenací a izolovaných děl ke komplexním transmediálním praxím, kulturně-sociálním kontextům a oblasti kulturně-kreativních průmyslů (KKP).

 

Priority: výzkumná témata a směry

Dané priority se propisují do publikací členů katedry, které pokrývají zejm. následující oblasti: mediální trh, právo a kulturní průmysl (globální, regionální a národní); filmové publikum; TV žánry; scenáristická praxe; klasická hollywoodská studia; stylistické a narativní experimenty české nové vlny; postmediální estetika videoklipu; queer reprezentace v současné středoevropské, americké a britské produkci; webové platformy a nová média; kurátorské strategie VoD (Video on Demand); divadelní a performativní kultura klasické antiky a středověké Evropy; audiodokumentární tvorba a současné podcasty; scénografie a vizualita v avantgardním divadle, utopický prostor socialistických performancí.

Plány

Strategický plán VaV ve střednědobém výhledu počítá s projekty zaměřenými na výše uvedené tematické oblasti. Po dvouleté intenzivní přípravě pracujeme na tom, dostat na katedru postdoktorandy ze zahraničí v rámci Horizon MSCA PF. Např. doc. Jirsa v současné době supervizuje přípravu 4 MSCA PF projektů (postdoků pocházejících z Anglie, Rumunska, Rakouska a Kanady) a rovněž připravuje mezinárodní Horizon projekt ERC Synergy, na němž spolupracuje s Prof. Mathiasem Korsgaardem (Aarhus University). Stejně tak plánujeme zapojit se aktivněji do projektů 2. pilíře Horizonu (Kreativní Evropa, Nový evropský Bauhaus), zejména v souvislosti s oblastí KKP, festivaly a výzkumu mediální kultury. Usilujeme o rozšíření zahraniční spolupráce, zapojení do mezinárodních projektů a získání zahraničních post-dok grantů pro některé z našich odborných asistentů. V současné době probíhá rovněž příprava Horizon projektu (2. Pilíř, klastr 4: „Digitalizace, průmysl a vesmír“) ve spolupráci s olomouckou Pevností poznání.

 

Divadelní místopis Moravy a Slezska

Katedra se dlouhodobě věnovala také dějinám a současnosti regionální kultury. Jedním z výsledků tohoto zaměření je Divadelní místopis Moravy a Slezska. Tato databázová aplikace je dostupná zde: https://divadelnimorava.upol.cz.

Projekt vznikl na Katedře divadelních a filmových studií jako součást výzkumných záměrů tří uměnovědných kateder FF UP, jejichž směřování vyjadřoval název projektu – Morava a svět: Umění v otevřeném multikulturním prostoru.  Ambicí místopisu není nahrazovat encyklopedie, existující databáze Divadelního ústavu v Praze či Wikipedii. Jedním z hlavních podnětů bylo pokusit se čelit přetrvávajícímu mínění zafixovanému v dosavadní odborné literatuře, že historický divadelní proces se odvíjí jednosměrnou distribucí nových podnětů z hlavních center do regionů, v případě Moravy a Slezska jde zejména o Prahu a Vídeň. Naše přesvědčení se opírá o mnoho zjištění, že ovlivňování mezi „centry“ a „regiony“ je obousměrné. Odtud jsme odvodili dvě základní kritéria pro zařazení divadelního jevu do databáze:

  • je to událost přicházející zvnějšku, jež zásadně ovlivnila dějiny divadla v tomto regionu (příklad: první představení česky hrající profesionální divadelní společnosti na Moravě v roce 1863),
  • nebo jde o událost, která se v regionu zrodila, významem přesáhla hranice Moravy a Slezska a v pozitivním smyslu zasáhla do širšího kontextu divadelního života, včetně center, s nimiž regiony Moravy a Slezska v čase „komunikují“ (příklad: podíl Kačerova souboru z Divadla Petra Bezruče v Ostravě na založení a formování Činoherního klubu v Praze).

Za velmi žádoucí a pro badatele užitečnou pak pokládáme možnost okamžitého vyhledání a zobrazení divadelních jevů v jednom místě, nebo v konkrétním časovém období, či v jedné instituci. Taková projekce zároveň umožňuje okamžitou komparaci divadelních jevů všech druhů a žánrů, divadla profesionálního i ochotnického, a zejména hraného v jakémkoliv jazyce, na Moravě a ve Slezsku se jedná především o společný kontext německy a česky, částečně i polsky provozovaného divadla.     

Dějiny divadla jsou jediným z druhů umění na Moravě a ve Slezsku (vedle literatury, hudby, výtvarného umění), jejichž dějiny ještě nebyly napsány, a pravděpodobně ani v dohledné době nebudou. Databázový místopis je tak v současnosti jedinou možností, jak se na divadelní kulturu Moravy a Slezska podívat z jistého historického nadhledu a optikou událostí vstupujících do širšího divadelního kontextu.

Místopis je otevřený, vzniká postupně, využívá elektronického zpracování dat umožňující jejich kontinuální doplňování.

Administrátoři místopisu:

Autoři hesel:

  • Mgr. Martin Bernátek, Ph.D.
  • Prof. PhDr. Margita Havlíčková
  • Prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková
  • Mgr. Sylva Pracná, Ph.D.
  • Doc. Mgr. Helena Spurná, Ph.D.
  • Doc. PhDr. Jiří Štefanides

 

 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)