Doktorské studium
Absolventům magisterských stupňů studia na naší i jiných katedrách nabízíme čtyřletý doktorský program Teorie a dějiny divadla, filmu, rozhlasu a televize.
Ten nabízí fundovanou a mezioborovou průpravu v oblasti mediálních a performativních studií, estetiky a audiovizuální kultury. Program přistupuje ke studiu různých médií jako mnohotvárných a neustále se proměňujících fenoménů, které hrají zásadní roli v současné digitální kultuře. Spolu s výraznou podporou vlastních výzkumných projektů a pečlivou supervizí při psaní disertační práce jsou naše doktorandky a naši doktorandi vedeni k rozvíjení publikačních dovedností, prezentaci odborných výsledků na mezinárodních konferencích i k podávání žádostí o výzkumné pobyty v zahraničí či projektové granty.
Cílem studia je připravit odborníka schopného samostatné vědeckovýzkumné práce v daném nebo příbuzném oboru. Student se seznamuje se základními teoretickými disciplínami oboru, klíčovými metodologickými postupy, prohlubuje si znalost cizích jazyků a schopnost realizovat výzkum a prezentovat výsledky své práce v mezinárodním prostředí prostřednictvím konferenčních výstupů a publikací. Důraz je kladen také na získání základních pedagogických kompetencí (výuka, ověřování znalostí, vedení a oponentura kvalifikačních prací v bakalářském stupni). Nejdůležitější částí doktorského studia je příprava disertační práce, v níž student aplikuje výše zmíněné znalosti a kompetence a dokáže svoji připravenost k samostatné vědecké činnosti. Obecnou ambicí programu je připravovat kvalifikované odborníky s komplexní škálou znalostí a dovedností, schopné excelentní a kreativní vědecké, výzkumné, publikační, prezentační, pedagogické a projektové činnosti.
Doktorské studium je čtyřleté a lze je absolvovat v prezenční či kombinované (dálkové) formě.
Profil absolventa
Absolvent/ka doktorského studijního programu má přehled o současných teoretických a metodologických přístupech svého oboru a dokáže je podložit znalostí o kulturně-historických souvislostech vývoje audiovizuálních médií, rozhlasu, divadla a umění performance. Dokáže kvalifikovaně pracovat s aktuální odbornou literaturou v mezinárodním kontextu, umí kriticky zhodnotit publikovaný výzkum a teoretické koncepce získané v rámci rešerší, kompetentně formuluje výzkumný či projektový záměr (včetně grantových žádostí a projektových výzev), suverénně ovládá a samostatně aplikuje metodologické přístupy základního a aplikovaného výzkumu a nejrůznější teoretické koncepty související s vlastním bádáním. Výsledky své badatelské činnosti efektivně publikuje formou odborné studie (vědecký článek, kapitola v knize) i komplexní akademické monografie. Součástí jeho odborných kompetencí je schopnost konferenční i panelové prezentace, tedy vědecké diskuse nad specifickými teoretickými a metodologickými problémy oboru. Výše uvedené kompetence umožňují absolventovi/ce profesionální uplatnění zejména ve dvou oblastech, a to jak ve vědecko-badatelské a pedagogické činnosti na univerzitách, vysokých školách a specializovaných výzkumných institucích v ČR i zahraničí, tak v dynamicky se rozvíjejíci oblasti kulturně-kreativních průmyslů (KKP), která je významným hybatelem celoevropského trhu práce. Absolutorium oboru rovněž umožňuje získat pozici a uplatnění v kvalifikovaných profesích kulturních institucí a v institucích státní správy (Národní filmový archiv, Institut umění-Divadelní ústav, regionální i celostátní galerie, muzea a archivy), ve specializovaných institucích veřejné správy (Státní fond kinematografie, MK ČR, Fond pro podporu kultury apod.) či institucích a platformách zaměřených na výzkum médií a živé kultury (analytická oddělení veřejnoprávních či komerčních médií, filmové a divadelní festivaly). Absolvent/ka je tak schopen získat pracovní pozici jak v ryze výzkumné a vzdělávací, tak v dominantně aplikované sféře.
Předpoklady uplatnitelnosti
Absolvování doktorského studijního programu Teorie a dějiny divadla, filmu, rozhlasu a televize umožňuje absolventovi/ce profesionální uplatnění zejména ve dvou oblastech, a to jak ve vědecko-badatelské a pedagogické činnosti na univerzitách, vysokých školách a specializovaných výzkumných institucích v ČR i zahraničí, tak v dynamicky se rozvíjejíci oblasti kulturně-kreativních průmyslů (KKP), která je významným hybatelem celoevropského trhu práce. Absolutorium oboru rovněž umožňuje získat pozici a uplatnění v kvalifikovaných profesích kulturních institucí a v institucích státní správy (Národní filmový archiv, Institut umění-Divadelní ústav, regionální i celostátní galerie, muzea a archivy), ve specializovaných institucích veřejné správy (Státní fond kinematografie, MK ČR, Fond pro podporu kultury apod.) či institucích a platformách zaměřených na výzkum médií a živé kultury (analytická oddělení veřejnoprávních či komerčních médií, filmové a divadelní festivaly). Absolvent/ka je tak schopen získat pracovní pozici jak v ryze výzkumné a vzdělávací, tak v dominantně aplikované sféře.
Možné pracovní pozice
Výše uvedené kompetence umožňují absolventovi uplatnění zejména v pedagogické a vědeckobadatelské činnosti na vysokých školách a ve vědeckovýzkumných institucích ve specializovaných výzkumných pozicích, dále uplatnění v kvalifikovaných profesích v oblasti humanitních věd, včetně kulturních institucích a institucích státní správy (Národní filmový archiv, oblastní i celostátní muzea a archivy, Institut umění-Divadelní ústav), specializovaných institucích veřejné správy (Státní fond kinematografie, MK ČR, Fond pro podporu kultury ad.) či institucích činných v oblasti výzkumu médií a živé kultury (analytická oddělení veřejnoprávních či komerčních médií, filmová muzea, filmové a divadelní festivaly atd.).
Přijímací řízení
Studium je určeno jak pro absolventy magisterských studijních programů zaměřených na film, divadlo, televizi či rozhlas, tak pro absolventy příbuzných oborů v oblasti mediálních studií, literatury, estetiky, dějin umění či kulturní antropologie. Nezbytnou podmínkou však je suverénní orientace v oblasti audiovizuální a/nebo performativní kultury a znalost aktuálních vědeckých trendů i teoretických přístupů v oblasti týkající se disertačního projektu a jeho širšího rámce. Na základě předem zaslaných materiálů popisujících disertační projekt a předběžný výzkumný plán se uchazeč dostaví k ústní přijímací zkoušce před přijímací komisí sestávající primárně ze členů oborové rady. Předpokladem pro úspěšné vykonání zkoušky je:
1) odborná kvalita a originalita předloženého projektu disertační práce, jeho reálná proveditelnost během 4 let PhD studia a soulad s vědecko-výzkumným zaměřením pracoviště
2) dovednost nejen prezentovat a obhájit relevanci a cíle projektu disertační práce, ale rovněž reagovat na konstruktivní kritiku a dílčí odborné podněty
3) pokročilá znalost metodologických a teoretických přístupů zásadních pro řešení projektu
4) schopnost pružně komunikovat a vysvětlit nárys projektu v anglickém (případně jiném světovém) jazyce
5) široký přehled o aktuálních problémech, přístupech a tématech v dané odborné oblasti a oboru.
Termín podávání přihlášek do DSP (Teorie a dějiny divadla, filmu, rozhlasu a televize) je 30. dubna 2025, povinné přílohy se zasílají na Oddělení vědy FF UP. Výběrové řízení se koná výhradně před členy Oborové rady vždy v průběhu června, letos 12., 13. a 18. června. 2025 (bude upřesněno v pozvánce). Těžiště výběrového řízení tkví v rozpravě nad tématem budoucí disertační práce. Disertační projekt se doporučuje v dostatečném předstihu konzultovat s případným školitelem/kou, který by měl mít docentský či profesorský titul. Pokud jej zatím nemá, doporučujeme před přijímacím řízením konzultovat se členy Oborové rady rovněž vhodnou alternativu.
Přehled doktorských studijních programů, podmínky přijímacích zkoušek i konkrétnější požadavky k přihlášce u jednotlivých programů nalezne uchazeč na odkaze: https://www.studium.upol.cz/.
Doporučená struktura PhD projektu (rozsah cca 8, max. 10 NS):
-
Název projektu
-
Abstrakt v AJ
-
Záměr disertačního projektu (téma, zkoumaný problém a jeho aktuálnost i přínos pro obor, výzkumné otázky)
-
Metodologie a konceptuální/teoretický rámec
-
Časový rozvrh (plán řešení PhD projektu)
-
Použitá literatura
Složení oborové rady Teorie a dějiny literatury, divadla a filmu
- doc. Tomáš Jirsa, Ph.D - předseda
- doc. Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.
- prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D..
- doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Externí členové:
- doc. Mgr. David Drozd, Ph.D. (Katedra divadelních studií FF MU v Brně)
- prof. PhDr. Alena Blažejovská (JAMU Brno)
- prof. Martin Štoll, Ph.D. (Katedra mediálních studií FSV UK Praha)
Aktivní školitelé:
- doc. Tomáš Jirsa, Ph.D - předseda
- doc. Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.
- doc. Luboš Ptáček, Ph.D.
- prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.
- doc. Mgr. Pavel Zahrádka, Ph.D.
- doc. PhDr. Jiří Štefanides
- Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D
Obhájené práce
- Klára Feikusová, 2023. Koncept cinematizace televize v diskurzu televizních studií
- Sylva Pracná, 2019. Městské divadlo v Krnově v letech 1854−1944 (Das Stadttheater in Jägerndorf in den Jahren 1854−1944)
- Jan Černík, 2018. Technický scénář v Československu 1945–1962
- Zuzana Pejpková, 2017. Zvuková podoba české rozhlasové detektivky po roce 1989
- Jan Jílek, 2016. Výtvarný obraz zahrnutý do filmového obrazu (Typologie zahrnutí na základě konstruktivistické teorie prostorové percepce)
- Jana Jedličková, 2016. Diskurzivní analýza zobrazování neheterosexuálních teen postav v americké a britské fikční TV tvorbě od počátku 90. let 20. století do současnosti
- Milan Cyroň, 2015. Literární příprava filmů Eduarda Grečnera v letech 1958–1967
- Milan Hain, 2013. Americké filmy Huga Haase
- Jakub Korda, 2011. České televizní krimi série po roce 1989 a jejich žánrové souvislosti
- Andrea Hanáčková, 2010. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990–2005. Poetika žánrů.